گروه استان‌ها – روشنک محمدی: خیلی وقت‌ها تا نام جنوب و بندر و لنج برده می‌شود قاچاق کالا و سوخت به ذهن خیلی‌ها هجوم می‌آورد، گویی این اسامی با نام این منطقه به‌ویژه بندر‌ گاه‌ها عجین شده است.

« گاهی نمی‌دونم از کجا اما زود به مامورا  خبر می‌رسه، البته همیشه اینطوری نیستا، اگر اینطوری بود که امثال من این کاره نمی‌شدن، این کار سود داره، به صرفه هم هس. خطر هم داره، خب مگه اون کسی که توی جاده رانندگی می‌کنه کارش بی‌خطره؟ یا چرا راه دور بریم، همین تعمیرکارای ماشین، چن‌تاش رو براتون اسم ببرم که موقع تعمیر ماشین هزار تا بلا اومده سرشون، کار منم این خطر رو داره.»

عبدو ادامه داد: «همیشه اینطوری نیس که جنس را به محل ببریم، گاهی روی دریا چوب می‌زنیم (می‌فروشیم)،اونطوری بهتر هم هس. دیگه مسئولیت بار میوفته گردن مشتری.. .»

این مرد 33 ساله که پدر 5 دختر و پسر هم هست ناخدای لنجی است که به جرم قاچاق بیش از 36 هزار لیتر سوخت دستگیر شده است. حکم آنهایی که اقدام به قاچاق سوخت می‌کنند مشخص است، زندان و جریمه نقدی و گاهی توقیف لنج. اینها تنبیهی است که قوه مقننه برای تادیب این افراد در نظر گرفته است.

سرهنگ پاسدار علی بردخونی، رئیس پلیس مرزبانی‌ استان بوشهر می‌گوید: در نتیجه 5 هزار ساعت گشت دریایی شناورهای پلیس در ۶۲۵ کیلومتر مرز آبی استان در خلیج‌فارس ۳۳۴ فقره پرونده قاچاق و مواد دیگر تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شده است. این پرونده‌ها در ارتباط با قاچاق کالا، تجاوزات مرزی، ساخت و سازهای غیرقانونی در مرز و نداشتن پروانه‌های معتبر برای شناورهاست.

با این وجود ده‌ها هزار لیتر از طریق آب‌های این استان به خارج از مرزهای کشور برده می‌شود و از بازار فروش بسیار مطلوبی نیز در کشورهای همسایه برخوردار است. از مقوله قدیمی بی‌کاری و راه حل تورم‌زای افزایش قیمت سوخت برای جلوگیری از افزایش قاچاق که بگذریم، نادر بهادران، وکیل بوشهری بر این باور است که عدم‌تناسب میان جرم قاچاق سوخت با میزان جزای آن، یکی از عوامل افزایش این مسئله در استان است.

راست می‌گفت، در بوشهر به‌خصوص بندر گناوه گویی همه امکانات برای قاچاقچی شدن مهیاست. مرز آبی که تسلط به همه جای آن سخت است. وسیله‌ای برای بردن این بار که به راحتی در موتور لنج قابل اختفاست و مشتری‌های فراوان و دست به نقد!
عبدو هم خالصانه و به آرامی گفت: «مشکلی نیس. چند ماهی حبس و یه کم پول می‌دم میام بیرون. تا اون موقع همه چی رو به راه شده.»

همین چند ماه پیش هم از لنج حیدرعلی 5/2 میلیارد ریال کالای قاچاق کشف کردند. این متهم ظاهرا از جابه‌جایی سوخت خسته شده بود و انواع و اقسام کالاها را جابه‌جا می‌کرده است. همراه او 4 نفر دیگر هم دستگیر شدند. 

آنها همه‌ به جرم خود اعتراف کردند و راهی زندان شدند، اما خیالشان زیاد راحت نبود، چون کالاهایی که قاچاق می‌کردند بسیار متنوع بود در نتیجه میزان جریمه و مدت زمان زندانشان در مقایسه با افرادی که سوخت جابه‌جا می‌کردند بیشتر بود.

یکی از آنها گفت: «من سربازی هم نرفتم، حالا بعد از جریمه و حبس یه سره باید از اینجا برم سربازی، اینطوری اوضاع خیلی بد میشه، مادرم و خواهرامو چی کار کنم؟ ما اینجا کسی رو نداریم، اگه من نباشم کی خرجی واسه اونا ببره؟»

سرش رو بین دودست مردانه‌‌اش گرفت و دیگر چیزی نگفت. اکبر مهدویانی، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر نیز از رواج نوع جدیدی از قاچاق در این استان خبر داد؛ قاچاقی که از سال گذشته کشف شد و شاید تازه مورد توجه قرار گرفت. او گفت: در پی افزایش قاچاق مرجان در بوشهر محیط‌زیست استان بوشهر به‌شدت با قاچاق آبزی مبارزه می‌کند.

وی با بیان اینکه قاچاقچیان مرجان در استان بوشهر تحویل مراجع قانونی می‌شوند، بیان کرد: در چند نوبت موفق شدیم قاچاقچیان مرجان در استان را با بیش از 50 کیلو مرجان دریایی از نوع نرم و خشک دستگیر کنیم و به مقامات قضایی تحویل دهیم.

قاچاقچیان مرجان باید بیشتر مراقب باشند زیرا هر کیلو مرجان قاچاق بین 50 تا 100 هزار تومان جریمه دارد و غیر از جریمه نقدی، سارقان بین 3 تا 6 ماه نیز به زندان می‌روند.

مهدویانی مرجان‌های دریایی را گونه‌ای در معرض خطر و حفاظت شده دانست و گفت: «مرجان‌ها دومین بیوم (ساختار و تشکیلاتی که بخشی از حیات آبزیان دریایی وابسته به آن است) مهم استان بوشهر هستند و به هر طریقی که می‌شود باید در حفظ آنها کوشید.»
سارقان، مرجان‌ها را از سواحل جنوب کشور به سرقت برده و به آکواریوم‌های تهران و دیگر شهرهای کشور منتقل می‌کنند.

خیلی از طرفداران آکواریوم هستند که ترجیح می‌دهند به جای استفاده از تپه‌ها و مرجان‌های مصنوعی که هم هزینه زیادی دارد و هم زیبایی مرجان‌های طبیعی را ندارد از نمونه‌های طبیعی این‌گونه‌های دریایی استفاده کنند. به عبارتی اضافه شدن اینگونه در حال انقراض را به فهرست موارد قابل توجه و پرسود قاچاقچیان، باید کاملا جدی گرفت.

محراب درباره نحوه کارش گفت: «اصلا سخت نیست. کافی است تور را در قسمت‌هایی کم عمق‌تر بندازید. البته لازم است کمی آن را سنگین‌تر کنید تا مرجان‌های بیشتری عایدتان شود.

خیلی وقت نیست این کار را می‌کنم، نمی‌دانم فکرش از سر کدام باهوشی بیرون آمد اما خداییش فکر بکری بود! اوایل تظاهر می‌کردیم در حال ماهیگیری این تخته‌های مرجانی کنده می‌شوند اما تاکی؟ بالاخره فهمیدند و این کار هم جرم شد.»

گفتنی است برای ساخت یک تپه مرجانی کوچک چند صد سال وقت لازم است در حالی که قاچاقچیان در کمتر از چند دقیقه این موجودات زنده را نابود و خسارات جبران‌ناپذیری به عرصه طبیعی و دریایی منطقه وارد می‌کنند

کد خبر 98835

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز